Vrouwen in de etalage

Illustratie: Annemiek Janmaat
Illustratie: Annemiek Janmaat

Twee voorbeelden passeerden al de revue in de zaterdagedities van deze krant. Vier gaan er nog volgen: succesvolle vrouwen die uitblinken in zelfstandigheid en lef. In de serie Het einde van de man zet journalist Paul van Gageldonk ze prominent in de etalage. Krachtige dames, symbolen van de nieuwe tijd, waarin vrouwen steeds meer te zeggen krijgen. Jawel. Het gaat de goede kant op met de emancipatie. Maar al te veel illusies over het einde van de machoman, ga ik me niet maken. Daarvoor zijn er nog teveel andere signalen.

Dit hoekje is maar klein. Daarom heb ik het hier even alleen over de grootste doorns in mijn oog. Houd u vast voor de eerste. Nog altijd is de helft van de Nederlandse vrouwen economisch niet zelfstandig. Behoeft geen toelichting, toch? Het volgende bericht gonsde al een tijdje rond. Maar nu de cijfers bekend zijn, weten we precies hoe het zit. Grote bedrijven benoemen wel íets meer vrouwen in hun top, maar doen dat adembenemend langzaam. Minister van emancipatiezaken Bussemaker hoopte de dertig procent te halen in 2016. Dat wordt dus minstens 2030. Dan het laatste pijnpunt voor vandaag, hoofdschuddend opgevist uit van Gageldonks voorbeschouwing: in de hoogste regionen van deze krant tref je enkel mannen.

Mooi dus, zo’n serie over talentvolle tantes. Maar zou het niet zoveel mooier zijn, als die über-masculiene bedrijven, de krant incluis, de powerboodschap van die reportage eens vertalen naar zichzelf? Liefst met spoed. Want waarom nog vijftien jaar wachten, als je weet dat het morgen al beter kan.

Deze column is gepubliceerd in Dagblad de Limburger en het Limburgs Dagblad op 11 september 2015.

5 gedachten over “Vrouwen in de etalage”

  1. Vrouwen moeten meer aan krachtsport gaan doen en er vervolgens op los meppen als hun iets niet zint, dan worden die 30% in 2016 best gehaald.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.