Blue Monday

Illustratie: Annemiek Janmaat

Zeg eens eerlijk: gelooft u in Blue Monday? Die beruchte derde maandag van januari? Die per definitie een sombere dag zou zijn. Omdat we dan met zijn allen constateren dat we ondanks alle goede voornemens alweer aan het roken, drinken en wat-al-niet-meer geslagen zijn. En dat we mede daardoor die dag collectief depressief zouden zijn. Nou, bij mij gaat dat er niet in.

Hoe dat komt? Tsja, daar probeer ik zelf ook nog een vinger achter te krijgen. Misschien ken ik teveel verhalen van mensen die al maanden op een psychiater wachten. Of wellicht blijven berichten over het aantal zelfdodingen in het land (bijna 2000 per jaar) bij mij ongezond lang hangen. Wat ook nog zou kunnen, is dat ik me teveel heb bezig gehouden met staatjes die weergeven hoeveel mensen antidepressiva slikken: meer dan 1 miljoen.

Stelt u zich dat eens voor. Elk jaar opnieuw, een heel dorp dat verder leven niet meer ziet zitten. En daar nog bovenop, de complete bevolking van een middelgrote provincie die het niet zonder antidepressiva redt. Dat zijn toch ingrediënten voor een heftige film? Nee, ik vermoed dat Blue Monday niet zozeer een dag is waarop we betreuren dat het vlees zwak en de winter nog lang is. Blue Monday lijkt me eerder een haakje waaraan we in feite iets groters hangen. Iets waar we het liever niet teveel over hebben. Maar waar we de verdere rest van het jaar wel degelijk last van hebben: een wijdverbreid gevoel van ‘waar doen we het voor?’

Volgens psychiater Dirk de Wachter is dat onvervulde en lege gevoel het gevolg van een collectieve vergissing. We zien ons levensdoel teveel als een zoektocht naar geluk en genot. Een vergissing die bovendien gevoed wordt door veelvuldig rondhangen op platforms als Facebook. Of beter gezegd: Fakebook, met zijn tijdlijnen als persoonlijke etalages. Waar ervaringen worden uitgestald als de sexy lingeriesetjes van Christine le Duc: altijd spannend en happy-end gegarandeerd.

Deze column is gepubliceerd in het Dagblad de Limburger op 26 januari 2019.

 

 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.