Putlucht

Illustratie: Annemiek Janmaat
Illustratie: Annemiek Janmaat

‘Alles naar wens geweest?’  De receptioniste, de nagels net zo strak in de lak als de bloedrode balie, vraagt het vriendelijk. Je zou bijna denken dat ze het echt wil weten.

‘Ja hoor, prima.’  Maar dan valt me de welkomstbrief op de kamer in. Daarin vragen de kersverse hoteleigenaren om begrip voor zaken die nog niet helemaal op orde zijn. Ze nodigen alle gasten van harte uit eventuele verbeterpuntjes te melden. Hun devies: kritiek bestaat niet, er is alleen feedback.

‘Eh, toch een klein dingetje.’

‘Ja?’

‘Op onze kamer hing nogal, hoe zeg ik dat netjes, nou ja, een putlucht.’

Zonder een spier te vertrekken: ‘U bedoelt dat het naar riool stonk?’

‘Inderdaad. Het leek alsof de badkamer er een open verbinding mee had.’

‘Alleen de badkamer of ook de kamer zelf?’

‘Het trok wel door naar de kamer ja.’

‘Ach weet u, het hotel is pas twee weken open. Hiervoor heeft het anderhalf jaar heeft leeg gestaan. Alle leidingen moeten nog eens goed worden doorgespoeld. We gaan eens kijken of we daar iets aan kunnen doen.’ Haar glimlach blijft over de volle breedte intact als ze de rekening overhandigt.

‘Wilt u dat ik de genuttigde consumpties voor u specificeer?’ Zonder het antwoord af te wachten, neemt ze de lijst drankjes, die we voor, tijdens en na de maaltijden genuttigd hebben, met ons door. Hardop.

‘Doet u geen moeite, het zal wel kloppen.’ Eenmaal buiten durven we het ons pas af te vragen. Waarom voelt het voorlezen van die lullige lijst nu ook opeens als feedback?

 

Deze column is gepubliceerd in Dagblad de Limburger en het Limburgs Dagblad op 5 februari 2016.

 

3 gedachten over “Putlucht”

  1. Leidingen moeten nog doorgespoeld worden? Dat doe je toch zeker voordat een hotel weer opengaat. Toch niet ziek geworden hoop ik.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.